Katsoin elokuvia, joista olin kuullut lähinnä vain haukkuja (Borderlands, Snow White & Madame Web)

Aina ei voi onnistua, vaikka olisi ammattilaiset asialla. Seuraan mielelläni keskustelua uutuusleffoista ja käyn elokuvateatterissa asti katsomassa kiinnostavimpia. Joskus kriitikoiden murska-arvostelut saavat minut kuitenkin odottamaan rainan saapumista suoratoistopalveluun tai kirjaston hyllyyn, jotta voisin minimoida mahdollisen pettymyksen rahojen heittämisestä hukkaan.

Kuten otsikkokin antaa ymmärtää, listoilleni on päätynyt vuosien varrella monta mielenkiintoista elokuvaa odottamaan omaa arviotani. Nyt katsotaan, miten nämä pärjäsivät kun sain ne katsottavaksi!

Blogissani elokuva-arvostelujen tähtiasteikkohan menee näin:

★ en voi ollenkaan suositella
★★ aika kehno esitys
★★★ voin suositella, mutta tuskin katson uudestaan
★★★★ suosittelen lämpimästi
★★★★★ voimakas suositus, tulen katsomaan uudestaankin


Borderlands (2024)

Mistä edes aloittaisin tämän kanssa. Ensinnäkin jo pelkkä näyttelijäkaartin julkistaminen aiheutti samanlaisen ilmeen jos näkisi jonkun nuolemassa margariinia suoraan purkista, eikä traileri parantanut tilannetta yhtään.

Ennakko-odotukseni olivat reilusti merenpinnan alapuolella, sillä nopeallakin vilkaisulla kävi selväksi ettei tämä tarina edes yritä sujahtaa loogisesti pelisarjan loreen. Tietenkin elokuvan haluttiin myyvän hyvin myös ihan vain reippaana toimintaelokuvana, kenties kosiskelevan uusia pelaajia, mutta ärsyttäähän se kun asiat jätetään puolitiehen ja paketoidaan vähän sinne päin lätkäisten vain logo päälle.

Jos ei ole koskaan pelannut pelisarjan pelejä, tämä voisi vielä mennä kehnona toimintakomediana, jonka unohtaa samantien kun lopputekstit lähtevät rullaamaan. Pelisarjan fanille tämä taas oli todella vaivaannuttava sekasorto, josta sai vain päänsäryn yrittäessä ymmärtää mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu.

★ en voi ollenkaan suositella

Asiat eivät käy järkeen pelisarjan lorea tuntevalle, eikä myöskään moni asia aukea sellaisille jotka eivät ole koskaan peleihin koskeneet. Elokuvan tekijät yrittivät tarjota siis paljon kaikille, mutta vuoden kenties pahin lippuluukku-floppi ei lopulta tuntunut kelpaavan juuri kellekkään. Jatko-osia on turha alkaa tehtailemaan edes vitsillä, tällaista roskispaloa ei pelasta edes vedenpaisumus.


Snow White (2025)

Miten rakastettu klassikkosatu voi saada aikaan niin paljon pahaa mieltä? Listasta tulisi melko pitkä, nostetaan esille vain pari. Seitsemän kääpiötä päätettiinkin jostain syystä tehdä tietokoneella, mikä oli kyllä ammattilaisnäyttelijöiden naamalle sylkemistä. Pääosan esittäjä Rachel Zegler huuteli poliittisia mielipiteitään somessa sellaisella puhdilla että monilla meni kokonainen pussillinen herneitä nenään ja PR-tiimillä oli täysi työ pitää paketti kasassa.

Jos keskitytään itse elokuvan tekniseen toteutukseen, on se ihan mukava kokonaisuus. Zegler ei ole ollenkaan huono pääosassa, on vaatinut ammattitaitoa heittäytyä laulamaan ja tanssimaan yksinään. Tässä on hauskasti moderni ote kun Lumikki laittaa kääpiöt siivoamaan oman läävänsä sen sijaan että putsaisi nurkat sillä aikaa kun nämä huhkivat kaivoksella.

★★★ voin suositella, mutta tuskin katson uudestaan

Jos unohdetaan elokuvan ulkopuoliset ongelmat, tämä ei ollut ollenkaan huono. Ihan viihdyttävä parituntinen bongailla yksityiskohtia miten elokuva poikkeaa Disneyn piirroselokuvasta.


Madame Web (2024)

Halusin tähän postaukseen myös yhden supersankarigenren edustajan, ja tämä oli aivan ykkösvalinta. IMDB:n arvosana 4.1 on todella huono näin valtavan budjetin elokuvalta.

Mahdollisesta sarjakuva-loresta en tiedä yhtään, mutta ainakin elokuvan käsikirjoitus vilisi kliseitä ja oli kaikin puolin epäuskottava vaikka tarinassa onkin yliluonnollisia voimia omaava supersankari. Päähenkilöä esittävä Dakota Johnsonilla on yksi ilme, Sydney Sweeney näyttää siltä ettei tiedä mitä tehdä tai sanoa seuraavaksi eivätkä muutkaan hämistytöt jää mieleen (unohdin heidän nimetkin vaikka kirjoitan tätä vain 15 minuuttia elokuvan päättymisen jälkeen).

Epäuskottavuus söi elokuvalta pisteitä älyttömästi, tämä on täynnä typeriä virheitä joista paistaa läpi puhdas välinpitämättömyys ja katsojien aliarviointi. Yksi esimerkki: päähenkilöllämme on valokuvia raskaana olevasta äidistään tämän elämän viimeisiltä hetkiltä keskeltä viidakkoa, ja joukossa on myös yhteiskuva miehen kanssa, joka murhaa koko tutkimusporukan ja odottava äitikin jätetään kuolemaan. Kenen päähän välähti hyvä idea, että hei, tässä on sinulle muuten valokuva äidistäsi tämän tappajan kanssa?

★ en voi ollenkaan suositella

Huonokin elokuva voi olla viihdyttävä, mutta tämä oli jo tosi vaivaannuttavaa katsottavaa. Ainoa hyvä asia mitä sain tästä kaksituntisesta ajanhukasta irti, on lisäys tähän blogipostaukseen.



Mikä elokuva on ollut sinulle pettymys tai päinvastaisesti muiden haukkuma ja sinulle mieleinen?

Saatat pitää myös näistä

Kommentit